Ridder Peter


'Ik zag haar binnenkomen en ik herkende haar van het tv journaal, vanwege dat Nationaal Historisch Museum. Ik dacht: "dat is de burgemeester en ik krijg nu een lintje".' (citaat van Petervan Zonneveld, kersvers Ridder in de Orde van Oranje-Nassau)

Er waren verschillende mogelijke redenen om Peter van Zonneveld tot ridder te slaan. Hij is:
a) inspiratie voor zijn studenten Nederlands aan de Universiteit van Leiden;
b) expert van het Leids Literair Leven
c) doorgewinterd kenner van de 19e eeuw in het algemeen (en Bilderdijk in het bijzonder);
d) drijvende kracht achter en voorzitter van de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letterkunde.
e) een ontzettend lieve man.

e) zou voor mij al doorslaggevend zijn, maar d) was uiteindelijk de reden dat het Hare Majesteit behaagde om Peter van Zonneveld de onderscheiding toe te kennen. Dat gebeurde 7 november in het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum Bronbeek, tijdens de conferentie van de Werkgroep Indische letteren.

Burgemeester Paulien Krikke, die de versierselen heeft opgespeld, kwam net eerder langs dan ik, dus het moment supreme heb ik weer eens gemist. Maar ik heb de burgermoeder wel op de valreep kunnen fotograferen op de parkeerplaats, samen met kolonel G.H. J. Noordanus, commandant Koninklijk Tehuis voor Oud-militairen en Museum Bronbeek.

De aanwezige conferentiegangers vonden het niet meer dan terecht, de familie is - uiteraard - apetrots. Ook de Gelderlander heeft het nieuws al opgepikt. Proficiat Peter!

Geen opmerkingen: