Willy Drie (2)


Ik bel de Gezondheidsdienst voor Dieren. Een vriendelijke dame zegt dat ik een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) nodig heb om een rund te houden. 'Dat moet u aanvragen bij de dienstregelingen van het ELI'.

'???'

'Bij de Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie.'

Ik bel de DR van het ELI en worstel mij middels een keuzemenu langs pacht, mestbeleid, vervoersbewijzen, spuitlicenties, subsidies, bedrijfstoeslagen, subsidies, natuurvergunningen en -ontheffingen en visserij. Ik ga uiteindelijk voor toets 3: dierregistratie, -ziekte en -welzijn.

'Mag ik uw relatienummer?' vraagt de aardige mevrouw voor de dierregistratie.

Ik beken dat ik nog geen relatienummer heb.

'Dan verbind ik u door met de Afdeling Relatiebeheer.'

Ik geef een sympathieke meneer mijn BSN - mijn burgerservicenummer dus. Hij voorspelt dat ik de komende 2 1/2 week vier keer post van hem ga krijgen: enveloppen met daarin mijn relatienummer, login-gegevens, TAN-codes en nog wat andere dingen die ik alweer vergeten ben. Daarmee kan ik via de website van de DR mijn UBN aanvragen. En op dat UBN kan ik Willy 3 laten registreren. (Ik ben beland in een wereld van afkortingen. Misschien moet het stiertje W-3 heten?). Dit hele gedoe staat trouwens los van de lelijke gele plaatjes met zwarte nummers die W-3 in zijn oren krijgt voordat hij zondag de boerderij verlaat. Dát is de registratie van het rund. Dít is de registratie van de runderbazin.

Tussendoor belt tante Katja mij met een vraag over kattenkrabkarton waaraan haar Snorretje dringend behoefte heeft. Ik vertel haar over Willy 3 en ze vraagt spontaan of ze voor beschuit met muisjes mag zorgen.

Terwijl ik mij op met de bureaucratische kant van de adoptie bezig houd, heeft Inge niet stilgezeten. Zondag gaan we W-3 ophalen en dan moet er wel iets te nasjen zijn voor de kleine.
Zij heeft bij de Welkoop een maatbeker, een emmer en voor 200 liter kunstmelkpoeder aangeschaft.
En een thermometer:





Geen opmerkingen: