Mest (2)

(Deel 2 van mijn queeste over Mest – waar láten ze dat spul?)

Mest – waar láten ze dat spul? - De eenvoud van de vraag is bedrieglijk. Ik vraag het mijn geliefde en de nitraatrichtlijnen uit Brussel vliegen mij om de oren. Evenals mestuitrijdata, mineraal-boekhouding en een verongelijkte relaas dat Spanjaarden evenveel mest per vierkante meter mogen storten als de Friezen, terwijl iedereen weet dat een Spaanse wei veel minder mest opneemt. Ik vlucht naar onze buurman. Die gaat er eens voor zitten in zijn makkelijke stoel, neemt een slok Pouilly-Fumé en begint over ammoniakuitstoot. Opeens is het niet meer zo leuk om in de mest te duiken. De grote lijn dreigt te uit het zicht te raken door een stortvloed aan bureaucratische regels en technische details. Ik zou daar niet mee moeten zitten, want ik ben helemaal niet van de Grote Lijn – ik ben van de details, vooral saillante. Maar bij al dit verbaal geweld is het essentieel om de hoofdzaak in de gaten te houden. En dat is deze... (klik hier voor link naar vervolg en deel 1) Aan deel 3 wordt gewerkt.

Geen opmerkingen: