Beest & Gebit

Hond en kat met gebitsprotese: poster gezien in de wachtkamer van huisdierartsenpraktijk Europaplein (Amsterdam). Hij is leuk. Hij is flauw. Hij is leuk, al zal ik nog steeds geen gebitsverzorgingsprodukten voor mijn katten kopen. Ik geloof dat brokjes volstaan. En af en toe een muisje.

Beest en gebit - het is rijk terrein vol wetenswaardigheden. Zo wees boer Henk (echtgenoot van de vrouw van het Koeienmuseum in Nijemirdum) mij er vorig jaar op dat veel koeien met verkeerde tanden staan afgebeeld. Koeien hebben in de bovenkaak geen snij- of hoektanden. Ze happen het gras niet af met tanden, ze rukken het eruit met hun tong. 

Voor sommige koeien, bedenk ik in de wachtkamer, is een kunstgebit wel degelijk een oplossing. Voor la vache qui rit bijvoorbeeld is het een uitkomst.

Geen opmerkingen: