Genieten Int Van Gogh

Ik ben niet zo van het Symbolisme in de schilderkunst - het is vaak zo pretentieus en pseudo-spiritueel     zweverig en ik krijg er pukkels van. Dit forse schilderij in het Van Gogh Museum is wel de een van de grootste maar zeker niet de mooiste in de tentoonstelling 'Dreams of nature. Symbolisme van Van Gogh tot Kandinsky' (tot 17 juni te zien). Maar het is wel erg leuk om een tijdje naar te kijken. En nadat ik de schilderijen met daarop beelden uit de klassieke oudheid met geloken ogen was gepasseerd kwam ik zulke mooie schilderijen tegen dat ik er helemaal vrolijk van werd. Met de QR reader (een Appje voor smartphone-bezitters en die waren volop aanwezig) kon je bij bijpassende muziekpassages beluisteren. De zwelgende aspecten van sommige symbolistiek doet het vast ook heel goed bij de jeugdige medemensch. Voor Jong & Oud: een aanrader.

Geen opmerkingen: