Traceur de Parkour

Aanvankelijk noemde ik mijn neef in dit blog streetrunner, maar Roel wees mij er op dat streetrunner een contaminatie is van 'street' en 'freerunner'. De juiste term in dit verband is freerunning - een bijzondere vorm van stedelijke acrobatiek voor de avontuurlijk aangelegde jongere.

Mijn neef noemt zichzelf geen freerunner. Hij doet parkour. En mensen die parkour doen noem je traceurs. Op YouTube worden 'parkour' (Frans) en 'street running' (Engels/Amerikaans) overigens vaak door elkaar gebruikt. Het ziet er (in bewegend beeld) als volgt uit bij deze twee toppers in het genre, Professor Longhair en Big Chief:



Dat het - parkour noch freerunning - in geen enkele taal zonder risico is, blijkt uit onderstaand filmpje met de dreigend uitnodigende, en daarmee bijna onweerstaanbare titel: 'Don't freerun (you will die). Gelukkig maar dat Roel geen freerunner, maar traceur is. Maar ik kan dit filmpje nog steeds niet uitkijken.

2 opmerkingen:

Bart: zei

Daar ben ik dus bang voor. Een zo'n stunt en goodbye vwo, welkom technische leerweg....

Aadiahh zei

ik durf niet eens te kijken. Valtie dood?