Pillar of the Community




Twee vandaag gemaakte portretten, uit een serie. Welke zou ik kiezen?
Het licht van achter/opzij, de klassieke sfeer van de pilaren (behorend bij het complex van het Amsterdams Historisch Museum, de man serieus, wat past bij de inhoud van het interview waar de foto bij moet komen.
De tweede foto is, door de kastjes van de weeskinderen die nu in beeld zijn en het feit dat er ook (opzettelijk, ja ja) hoofden van terrasgangers op staan, wat lichter. Maar je zou ook kunnen gaan denken dat we hier met een trotse horecaondernemer van doen hebben.
In feite staat hier de boekhandelaar die in hartje Amsterdam rondom het Spui het historisch/wetenschappelijk/intellectuele leven binnen de grachtengordel regelmatig aanslingert, liefst in samenwerking met anderen. Door zulke mensen kon Amsterdam in 2008 Wereldboekenstad worden (goed voor een prettig soort toeristen). Hier staat een man met een missie. Door de foto in de spotlight, en daarop dan toch weer net een beetje in de schaduw.
Maar welke zou ik kiezen als mij het mes op de keel werd gezet?

5 opmerkingen:

Lucie Theodora zei

Mooi zijn ze! Maar heb je ook stáánde foto's???
Lucie

Nogmaals Lucie Theodora zei

Als je het mij vraagt - maar vróeg je het mij? - de bovenste van de twee vind ik het best bij hem/mij/ons passen.
Lucie

Aadiahh zei

Ik vind die onderste foto het mooist
maar ja wie ben ik?

Bart: zei

Bedoel je niet Pillar of the community?

Bart

Bart: zei

Ik vind de bovenste ook het mooist. Maar hij staat voor mij hinderlijk scheef.

Ik kan ook geen foto recht maken, overigens.